Esports a l’Escola
L’Escola disposa d’un projecte transversal de l’aprenentatge de l’esport i de totes les aptituds que es desprenen d’aquest treball. Aquest projecte s’adapta a cada edat considerant en cada moment el desenvolupament de les seves capacitats.
Es pretén també que al llarg de l’escolaritat l’alumne adquireixi uns coneixements de les diferents disciplines esportives, des de les més convencionals fins a algunes de minoritàries. A més, l’acceptació de les normes dels jocs, la consecució d’objectius, el treball en equip, l’esforç, la perseverança, són algunes de les aptituds que assimilen de manera global.
Esports a educació Infantil
En aquesta etapa l’educació física se centra en dos àmbits, el de la psicomotricitat que es treballa internament des de l’etapa i el de la natació que depèn de l’escola d’esports.
En finalitzar l’etapa d’infantil, es pretén que l’alumne sigui capaç de desenvolupar-se amb soltesa dins de l’aigua, si cal amb material auxiliar: xurros, pilotes…, La bombolleta en principi desapareix a tot estirar a P5.
A P3 l’activitat s’inicia amb l’objectiu principal que els alumnes s’adaptin amb tranquil·litat al medi aquàtic. Més endavant, s’avança articulant jocs al voltant de centres d’interès: una paella a Sitges representada per xurros i pilotes flotant que s’han d’anar caçant dins l’aigua com si fossin els ingredients o les castanyes en època de castanyada.
A P4 ja es comença a fer un treball més tècnic, amb l’objectiu que l’alumne es vagi desprenent de mica en mica de la bombolleta sempre, però, molt atents que ningú agafi por a l’aigua.
A P5 Els alumnes es desenvolupen individualment sense bombolleta i amb material accessori.
Esports a 1r i 2n de primària
2 hores d’Educació Física 1 hora natació.
A 1r i 2n de primària treballem a través de diferents activitats l’apreciació de l’activitat física per al benestar i el reconeixement dels efectes positius de l’exercici físic.
També treballem les habilitats motrius bàsiques, desplaçaments, salts, quadrupèdies…
Fem jocs tradicionals.
Explorem i experimentem les capacitats sensorials i perceptives a través dels nostres sentits.
Executem tasques de coordinació dinàmica general i segmentària amb pilotes.
Experimentem situacions d’equilibri i desequilibri estàtic i dinàmic.
Experimentem el moviment del cos com a instrument d’expressió i comunicació. Teatre.
Participació en jocs establint relacions de cooperació per assolir objectius comuns.
Esports a 3r i 4t de primària
2 hores d’Educació Física 1 hora natació.
EDUCACIÓ FÍSICA: a 3r i 4t de primària es treballen les habilitats motrius bàsiques, utilitzant el coneixement del propi cos i experimentar les habilitats motrius tals com els girs, els salts, els desplaçaments, l’equilibri i els llançaments.
Dins de les activitats d’expressió corporal, explorem les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees. Fem també una petita coreografia de ball.
Els alumnes participen en diferents tipus de jocs tradicionals col·lectius i jocs pre-esportius, descobrint les estratègies bàsiques del joc relacionades amb la cooperació i l’oposició.
Esports a 5è i 6è de primària
Seguint la línia de treball definida a l’escola d’esports. En el treball d’aptituds en aquests dos cursos es fa especial èmfasi en:
- Els jocs de relació.
- La condició física i la importància dels diferents aspectes que la componen: flexibilitat, velocitat (que es treballen específicament a 5è) i força i resistència (que es treballen específicament a 6è)
- Hàbits saludables en la pràctica de l’esport. És important entendre els diferents moments d’aquesta activitat per obtenir el màxim rendiment i evitar tant com sigui possible qualsevol lesió. Per això és important conèixer i incorporar l’escalfament i els estiraments com a complement indispensable de qualsevol disciplina esportiva.
Per una altra banda, amb l’interès d’ampliar coneixements esportius, no deixant mai de banda altres competències pedagògiques, s’aprofundeix en l’aprenentatge teòric i la pràctica de la gimnàstica artística. Inicialment, amb exercicis de terra: tombarelles, verticals, rodes … i més endavant, amb aparells: barres, anelles, asimètriques …
També es posen en pràctica esports de pavelló:
- Handbol
- Vòlei
- Esports de raqueta com el bàdminton
- Futbol
- Bàsquet
- Beisbol
- Esports més minoritaris com el Colp bol o l’Ultimate.
També es realitzen altres tipus d’activitats esportives, no classificables en un esport concret que permeten un treball més específic d’altres aspectes de la intel·ligència motriu i espacial, fonamentats també en l’aplicació de normes per la consecució d’objectius:
- Reptes cooperatius
- Resolució de problemes
En total fem dues hores d’educació física més una de natació (Això tota la primària)
De 1r a 5é a la piscina de l’Escola i 6è a la piscina Sant Jordi.
Esports a 1r ESO
Gimnàstica Artística
Practicar diferents exercicis als diferents aparells del gimnàs.
Exercicis de:
- Diferents posicions invertides d’equilibri a terra.
Voltejos en les barres asimètriques.
Suspensió i enfilar-se en els pals. - Suspensió en l’escala.
- Voltejos i suspensions invertides en les anelles.
- Pràctiques d’ajuda a companys de tots els elements gimnàstics.
Aeròbic i Resolució d’un conflicte en l’esport.
- Treball per grups amb la finalitat de crear una coreografia amb suport musical.
- Conèixer la manera de determinar el ritme de diferents tipus de música.
- Conèixer diferents passos de ball.
- Aprendre a reconèixer el ritme musical d’una composició.
- Utilitzar les habilitats motrius bàsiques imposant un ritme predeterminat.
- Adequar diferents moviments corporals a diferents ritmes musicals.
- Descobrir recursos expressius del cos mitjançant moviments rítmics.
- Crear coreografies senzilles.
- Acceptar la pròpia realitat coordinativa.
- Acceptar les diferències individuals.
- Perdre la vergonya en les activitats rítmiques.
- Ser precís en les coordinacions rítmiques.
- Per grups treballar i reflexionar sobre la resolució d’un conflicte que pugui sorgir en una situació relacionada en el món de l’esport. Cada grup farà una presentació a tota la classe del tema que hagin preparat.
Jocs Populars
Treball cooperatiu consistent en la recerca, preparació i presentació a la resta de la classe, de dos jocs tradicionals. Cal que aquests jocs estiguin relacionats amb l’activitat física.
Waterpolo
Treballarem aspectes tècnics, tàctics i reglamentaris d’aquest esport i incidim en el respecte als companys i adversaris, i a les normes establertes.
Sortida de trekking a Montserrat
Senderisme per Montserrat.
Conèixer un lloc emblemàtic com Montserrat, tot fent una ruta circular caminant des del Monestir fins a Sant Jeroni, i baixant fins al Monestir i visitar-lo.
Esports a 2n ESO
Bàsquet
- Aplicar la tècnica i tàctica pròpia del bàsquet.
- Utilitzar accions defensives i ofensives simples.
- Adquirir coneixements teòrics de bàsquet.
- Valorar el joc com a forma de relació amb els altres.
- Ser capaços de transmetre coneixements als altres companys.
Gimnàstica artística
- Experimentar tota mena de moviments en l’espai.
- Exercitar la condició física general.
- Treballar la mobilitat articular.
- Conèixer i executar activitats gimnàstiques i acrobàtiques.
Salvament i socorrisme aquàtic
- Conèixer les nocions bàsiques del salvament aquàtic.
- Aprendre a reconèixer una situació perillosa i poder ajudar.
- Adquirir les tècniques bàsiques de remolc i de salts que usa un socorrista.
- Conèixer els tipus de víctimes.
- Participar en salvaments simulats.
Aeròbic i creació d’un vídeo per grups recomanant i reflexionant sobre hàbits saludables.
- Treball per grups amb la finalitat de crear una coreografia amb suport musical.
- Conèixer la manera de determinar el ritme de diferents tipus de música.
- Conèixer diferents passos de ball.
- Aprendre a reconèixer el ritme musical d’una composició.
- Utilitzar les habilitats motrius bàsiques imposant un ritme predeterminat.
- Adequar diferents moviments corporals a diferents ritmes musicals.
- Descobrir recursos expressius del cos mitjançant moviments rítmics.
- Crear coreografies senzilles.
- Acceptar la pròpia realitat coordinativa.
- Acceptar les diferències individuals.
- Perdre la vergonya en les activitats rítmiques
- Ser precís en les coordinacions rítmiques.
- Per grups, han d’elaborar un vídeo treballant diferents temàtiques relacionades amb els hàbits saludables.
- Cada grup té un tema sobre el qual farà recerca i reflexionarà i posteriorment elaborarà un vídeo sobre el tema que li ha tocat.
- Han d’assumir rols de director, editor, guionista i actors per tal de preparar el vídeo.
- Temes com, higiene postural, bona alimentació, recomanació d’activitat física, rols de gènere en l’esport…
- 7 sessions de cada bloc
Sortida d’activitats aquàtiques a Arenys de Mar
Els alumnes duran a terme activitats aquàtiques: caiac i iniciació a la vela… També faran un taller d’orientació i de nusos.
Esports a 3r ESO
Handbol:
- Aplicar la tècnica i tàctica pròpia de l’handbol.
- Utilitzar accions defensives i ofensives simples.
- Adquirir coneixements teòrics de l’handbol.
- Valorar el joc com a forma de relació amb els altres.
Futbol:
- Resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica dl futbol.
- Treballar conduccions, passades i xuts a través de jocs, circuits i partits.
Gimnàstica artística:
- Experimentar tota mena de moviments en l’espai.
- Exercitar la condició física general.
- Treballar la mobilitat articular.
- Conèixer i executar activitats gimnàstiques i acrobàtiques.
- Crear una coreografia grupal.
Qualitats físiques bàsiques: velocitat i força
- Adquirir coneixements teòrics de l’entrenament de la velocitat i la força.
- Identificar els efectes que treball de les qualitats físiques té sobre la salut.
- Exercitar la condició física a través de la creació de circuits.
7 sessions de cada bloc
Sortida d’activitats a la muntanya:orientació, primers auxilis, etc
Els alumnes faran quatre activitats de forma rotativa:
Una cursa d’orientació, un taller de primers auxilis, un taller de construcció de refugis i un itinerari per practicar tècniques de progressió (aspectes de seguretat, material, organització i gestió del grup…)
Esports a 4t ESO
Acroesport:
Coneixement i domini del propi cos. Descobriment de les possibilitats del cos i presa de consciència corporal. Conèixer i executar figures bàsiques d’acroesport en parelles, trios i grups. Prendre consciència de la seguretat bàsica i realitzar les ajudes necessàries.
Beisbol:
Millorar la coordinació oculomanual, aprendre el llenguatge i la terminologia específica. Treballar els gestos tècnics: llançar, batre, rebre i córrer.
Qualitats físiques bàsiques:
Resistència: aprendre a comptar les pròpies pulsacions i a córrer durant 12 minuts amb carrera contínua entre 140-160 pulsacions.
Voleibol:
Aprendre els gestos tècnics bàsics d’aquest esport: les passades, el servei i els cops a la pilota. El joc en equip, respectar les normes del joc en equip.
7 sessions de cada bloc
Sortida torneig vòlei platja a Castelldefels
Els alumnes de 4t d’ESO gaudeixen d’un dia d’esport a l’aire lliure a la platja de Castelldefels posant en pràctica els coneixements i habilitats apresos dins la unitat de voleibol, mitjançant la participació en un torneig de vòlei platja.
Esports a batxillerat
Futbol:
- Resoldre situacions motrius de forma eficaç en la pràctica del futbol.
- Treballar conduccions, passades i xuts a través de jocs, circuits i partits.
Bàdminton:
- Conèixer i familiaritzar-se amb la raqueta i el volant.
- Conèixer les regles bàsiques per la pràctica del bàdminton.
- Conèixer les posicions bàsiques del joc, de recepció, de sacada i els desplaçaments.
- Realitzar els cops bàsics: drive, smash, clear, drop, deixada.
- Campionat de bàdminton.
- Preparació Física:
- Treballar la resistència aeròbica i anaeròbica.
- Test de Cooper.
- RCP