Òscar Boada, director de l'Escola de Música d'IPSI
Avui seguim amb compositors no “gaire populars”. L’obra de Bartók, és immensa i està molt basada en la música popular del seu país. Conjuntament amb el seu col·lega Zoltan Kodály, van viatjar per Hongria, Bulgària fins arribar a Turquia, recollint, amb l’ajut d’un fonògraf, cançons populars i danses cantades i ballades per camperols i gent del poble. L’obra que avui us presentem, el Concert per a orquestra de Bela Bartók és una obra americana. Vol dir això que Bartók la va composar en ple exili americà, fugint dels horrors de la segona guerra mundial. Ja no tornaria mai més a la vella Europa i és, per tant, la seva darrera gran obra.
Escrita per a la Boston Symphony Orchestra (dirigida llavors per Sergei Koussevitsky) ofereix un Bartók proper als gustos americans, i per això mateix, és probable que sigui l’obra més “fàcil” del catàleg del compositor hongarès.
Us suggerim començar pel quart moviment de l’obra: Intermezzo interrotto. Deixeu-vos portar per l’energia de la música, els contrastos tímbrics, la melodia extraordinàriament bella i sinuosa que inicien les violes (min 1.02) i si el que escolteu us convenç, aneu com els crancs: cap enrere o bé cap endavant, que en aquesta obra tot és bo!
Per als que en vulguin saber més:
Bartók: Música per a cordes, percussió i celesta
Un altre compositor sovint no gaire comprès
Deixa un comentari