Martí Donoso, Íria Estopà i Gala Fortuny, alumnes de 3er i 4t de Primària), iToia Castellà, referent Servei Orientació Educativa
Al llarg del segon i tercer trimestre hem estat compartint un espai on hem pensat i desenvolupat un projecte, el prototip d’un invent, i on hem reflexionat sobre les nostres emocions i entre tots hem buscat i trobat estratègies per a la seva gestió.
A continuació trobareu una entrevista que he fet a l’alumnat que ha participat d’aquest espai .
–Què heu fet?: Un projecte sobre la tecnologia.
–Qui l’heu fet?el Martí D., l’Íria E.i la Gala F.
-Quan l’heu portat a terme? El segon i el tercer trimestre, un cop a la setmana.
-On ho heu fet: A l’escola IPSI, a l’aula de variables.
-Per què us heu trobat un cop per setmana? Per poder ampliar coneixements i aprofundir en com poder gestionar les nostres emocions.
– I com ho heu fet?
Primer ens vam presentar dient moltes coses bones de cadascú.
Segon, vam fer de manera individual una llista de temes que ens agraden.
Després vam posar en comú els temes i vam acabar escollint el tema que ens agradava a tots tres: LA TECNOLOGIA.
– Quins són els passos que heu seguit per fer el projecte?
Per començar cadascú de nosaltres va anar portant informació sobre la tecnologia
fins que vam decidir que faríem com a projecte el prototip d’un invent.
A l’hora de posar-nos a fer el projecte ens vam fer les següents preguntes:
Què volem fer? Per què? Per a què? Qui? Com? Quan?
El primer pas va ser fer un primer esbós de l’invent en forma de planell, així com els material amb què pensàvem que podia construir-se.
Vam tenir la sort que en un dels dies de treball vàrem coincidir amb el Ferran Buj que, molt amablement, ens va ensenyar el funcionament de la impressora 3D, ens va assessorar sobre com continuar el nostre projecte i ens va proposar fer el prototip amb LEGO. Aquesta idea ens va entusiasmar. El següent pas, doncs, va ser fer la construcció de la maqueta de la paperera en LEGO.
Després de fer el prototip ens vam adonar que hi havia aspectes millorables i per finalitzar el projecte vam refer el planell amb totes les millores que vàrem anar incorporant.
L’invent és…
UNA PAPERERA FUTURISTA
que té dues premses, una llum perquè no hi topis que va amb energia solar, un forat per llençar la brossa, un sostre i per sota terra hi ha un tub per portar la brossa fins a la deixalleria.
A més a més del projecte, què heu treballat pel que fa a les emocions?
En paral·lel al projecte, en cada trobada aprofitàvem per treballar aspectes emocionals que anaven sorgint i que de vegades ens costen de gestionar.
- Per treballar les nostres emocions hem compartit trucs, com el de l’espaguetti, per asserenar-nos quan hem tingut conflictes
- Hem vist quines són les nostres intel·ligències (segons la teoria de les intel·ligències múltiples) per veure quines tenim més desenvolupades i reconèixer que tothom les té totes, però desenvolupades en diferent grau i que aquest fet no significa que hi hagi persones que són millors ni pitjors que d’altres.
- També hem treballat el fet que tothom té dret a ser respectat i el deure de respectar els altres, així com de comunicar a un adult quan algú no ens està respectant i recalcar que això no és ser “xivato” sinó vetllar pels nostres drets o els dels companys, en cas que veiem que hi ha un company que se sent maltractat per un altre company. És a dir, que tothom és responsable del benestar propi i corresponsable del benestar dels altres.
- Hem entès que els nostres pensaments provoquen una sèrie d’emocions que es poden convertir en accions i que per tant canviant aquests pensaments ens podem arribar a sentir de manera diferent i provocar així accions que ens facin sentir millor amb nosaltres mateixos i amb la resta.
- Hem après la formula de l’assertivitat .
“Em sento….quan……perquè….i et demanaria que…..”
- Hem vist que tenim 3 cervells: l’instintiu, el mamífer i el racional i quines funcions té cadascun.
Tot plegat ens ha ajudat a entendre que nosaltres tenim emocions molt diferents, que no són bones ni dolentes, que totes són importants perquè ens donen informació del que necessitem en aquell moment i que hi ha estratègies per gestionar-les.
Podeu accedir a més articles sobre Primària des d’aquest enllaç.
Tots tenim diferents emocions, i totes són importants. Descobrir-les i entendre-les és sovint una qüestió d’atenció, i una dinàmica com la creació d’un invent ens hi pot ajudar.
Deixa un comentari