Meritxell Adrover, mestra de Primària
Amb les nenes i nens de tercer estem treballant l’ortografia a través d’un joc, “Atrapa la paraula”, aquest joc té com a objectiu sensibilitzar els alumnes sobre la importància d’escriure correctament i evitar les faltes d’ortografia, així com motivar-los. La trista realitat de la nombrosa presència de faltes d’ortografia als rètols del carrer –escrits en català– té un vessant positiu: es pot aprofitar per ensenyar ortografia i pretén conscienciar sobre el paper que té la llengua en la imatge.
“Quan vas pel carrer et fixes en les paraules que hi ha escrites als cartells, doncs si no ho fas ens agradaria que ho fessis perquè estem envoltats de paraules: a les parets, als diaris, a terra, al menjar…”
Aquest treball està emmarcat en el sistema del Daniel Gabarrró, el qual, parla de la importància de les estratègies mentals a l’hora d’aprendre ortografia, per tal de dotar els nostres alumnes d’eines que els ajudin a millorar-la. Aquest sistema parteix de la següent premissa: una de les maneres que utilitzem per escriure una paraula és visualitzar-la en el nostre cap. Per tant, és una activitat on estarem treballant amb els alumnes la memòria visual però, no només això, després farem un treball de reflexió metalingüística fent-los prendre consciència de l’error o no de les paraules que anirem treballant.
“Atrapa la paraula” és, doncs, una eina més per treballar l’ortografia, a partir de fotografies de rètols amb faltes o sense faltes que els alumnes han de trobar.
Per fer-ho, els presentem aquesta activitat:
Quan vas pel carrer et fixes en les paraules que hi ha escrites als cartells, doncs si no ho fas ens agradaria que ho fessis perquè estem envoltats de paraules: a les parets, als diaris, a terra, al menjar…
Això és una sort: pots fer-les servir i millorar la teva ortografia. Com?
Els demanem que facin una fotografia i que la escriguin en la graella que els haurem donat. La graella i les fotografies les portem a la classe i analitzem si estan ben escrites o no i, si cal, en fem la correcció.
A continuació seguim el procés del programa “Bona Ortografia Sense Esforç” (Gabarró ) que ens ajuda a aprendre una paraula:
- Fer una fotografia mental de la paraula treballada.
- Escriure-la amb el nas o amb el dit com si fossin de guix.
- Lletrejar la paraula endavant i enrere.
- Per parelles també es podrien fer preguntes com: “quina és la tercera lletra?” que parlessin de la posició, etc.
I per acabar aquest procés, fem un dictat de paraules, on normalment podem observar uns resultats molts positius.
Aquesta activitat format part del mètode Gabarró, basat en la programació neurolingüística o PNL, on s’estableixen les estratègies de pensament per aprendre l’ortografia. El coneixement d’aquestes estratègies ens porta a donar una gran importància a la memòria visual en el treball a l’aula dels alumnes de 3r de primària.
Si volem que els alumnes millorin la seva ortografia els hem d’ensenyar a visualitzar les paraules d’una forma insconscient i, com molt bé diu el mètode, sense esforç.
“Atrapa la paraula”, és un joc que té com a objectiu sensibilitzar els alumnes sobre la importància d’escriure correctament i evitar les faltes d’ortografia, així com motivar-los.
Deixa un comentari