Escola ipsi

Si us plau, gira el mòbil per veure bé la web. Gràcies!

IPSI - Escola concertada Barcelona

Escola concertada de Barcelona

Geografia

Descripció de la matèria

Com plantejava el pedagog i filòsof John Dewey: “La unitat de totes les ciències es troba en la geografia. La importància de la geografia és que presenta la Terra com la seu permanent de les ocupacions de l’home”.
La geografia estudia la relació entre les societats humanes i el medi, interpreta les relacions entre els éssers humans i el seu entorn, tant natural com social. És una disciplina estretament interconnectada amb d’altres com la geologia, l’astronomia, la història, l’economia política o les ciències naturals.
La geografia contribueix a oferir pautes de comprensió i interpretació de tot el que succeeix al planeta i del que passa en el nostre entorn més immediat i ens proposa formes d’explicació i d’implicació sobre quin és i quin pot ser el nostre paper i el nostre lloc en aquest món.
Per tot això, l’assignatura de Geografia és l’esglaó final del trajecte del Batxillerat de Ciències Socials ja que, gràcies a aquesta, els alumnes aconseguiran desenvolupar una visió global, crítica i comprensiva de la realitat mundial i europea en tots els seus aspectes i més particularment de la realitat espanyola i catalana.
La matèria es treballa a partir de fonts gràfiques (mapes, plànols, climogrames, piràmides de població, gràfics lineals, gràfics de sectors, quadres estadístics, etc...), fonts periodístiques (documentals, notícies i articles de premsa), textos especialitzats, on és important treballar la riquesa de vocabulari i la comprensió i relació de variables.
L’alumnat, a partir del coneixement previ i de la informació que li oferiran les fonts, aprendrà a inferir conseqüències i explicacions de la realitat.
Restem amatents a l’organització d’exposicions o activitats relacionades amb la geografia que puguin tenir lloc a la ciutat o rodalies per poder-la visitar.
Les competències específiques de la matèria són fonamentalment tres: el coneixement de la dimensió espacial dels fenòmens, l’anàlisi i la interpretació de les fonts geogràfiques i la consciència social i cívica.
 
Objectius:
-Cercar fonts geogràfiques d’informació fiables per analitzar críticament els problemes i reptes que seran presents en el segle XXI.
-Aplicar mètodes i tècniques pròpies de la geografia per localitzar i interpretar fenòmens territorials i les seves interrelacions.
-Valorar coneixements geogràfics per aportar solucions innovadores a contextos entransformació i millorar la vida de les persones.
 
 
 

Temari

Al llarg del curs es tracten temàtiques relacionades amb la geografia descriptiva, la geografia social, la geografia econòmica i la geopolítica. En concret, els blocs temàtics que es treballen són quatre:
-Medi ambient i paisatges, on s’estudia el relleu, clima i vegetació de Catalunya i Espanya, els problemes ecològics i els riscos naturals, els recursos renovables i no renovables i, finalment, la problemàtica energètica.
-Població i sistema urbà, on es treballa la distribució de la població mundial, els trets demogràfics de Catalunya i Espanya, els fluxos migratoris, el concepte de ciutat i els models de creixement urbanístic.
-Territori i activitats econòmiques, on s’estudien els tres sectors econòmics (primari, secundari i terciari) centrats en Catalunya i Espanya i les infraestructures, el transport i el turisme.
-La globalització i la Unió Europea.